Navigation

Telefoon: 023 - 55 15 489

Blog

Gehoorverlies geeft meerwaarde voor iedereen

Agenten“Het mag er niet zijn,” zegt Mischa
“Het is altijd camoufleren,
Ik zeg wel wat ik wil,
maar wil het ook snel vergeten.
Ik  loop de klas in en denk,
wat ga ik nu weer allemaal missen,
Ik zit op het puntje van mijn stoel
Ik trek het me aan als ik iets niet versta”.

Deze docent Nederlands en studiebegeleider komt bij Hooridee.
Zij is verwezen door de bedrijfsarts.
Zij komt vaak uitgeput thuis na haar werk.
Zij draagt haar hoorapparaten soms.
Zij denkt dat zij het lesgeven niet vol kan houden.
Zij denkt aan omscholing.
Zij is bang voor gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid.

We zetten alle zaken op een rij.
Dit zijn haar coachingsvragen:
Ik wil leren omgaan met mijn Ménière, stress, gehoorverlies en vermoeidheid.
Ik wil meer inzicht in wat energie kost en geeft.
Ik wil mijn gezonde balans vinden.
Ik wil leren ontspannen tijdens mijn werk.
Ik wil aandacht besteden aan acceptatie.

We werken uit hoe zij haar studenten, agenten in opleiding, meer mee kan nemen.

Leerpunten voor Mischa in de klas met haar studenten:

  • Sommige studenten kunnen duidelijker spreken. Geef uitleg dat duidelijk spreken een communicatieve vaardigheid is en een extra kwaliteit.
  • Goed stemgebruik betekent dat je zorgt dat je stem aankomt bij de docent, en dat je goed verstaanbaar bent voor de hele groep.
  • Loop iets meer de groep in, als de ruimte en de situatie dit toelaat.
  • Wanneer de student voor de docent niet te verstaan is, is zij/hij ook voor anderen in de groep niet te verstaan: duidelijk spreken is goede oefening.
  • Stilte en rust in de klas is goed voor de concentratie en focus van de studenten.
  • Zet de spelregels voor optimale communicatie op een rij en begin de les hiermee.

We werken aan haar leerpunten tijdens een les bij haar in de klas:
De ruimte heeft genoeg licht en de akoestiek is goed.
De studenten zijn agenten in opleiding.
Mischa heeft hen haar uitleg gegeven wat haar helpt om makkelijker te verstaan.
De agenten zijn coöperatief.
Zij steken hun hand op voordat ze iets inbrengen.
Kijken haar aan.
Zij spreken een voor een.
Bij geroezemoes zijn ze snel stil wanneer Mischa dit vraagt.

Opvallend is de meerwaarde van Mischa’s  spelregels:
De agenten die duidelijk en rustig spreken zijn overtuigend en komen professioneel over.
De houding en uitstraling van deze agenten geeft vertrouwen en een veilig gevoel.
Als ik deze agenten op straat tegen zou komen, zou ik zonder tegenstribbelen de bekeuring betalen.

Meerwaarde en kwaliteit voor iedereen:
De spelregels die Mischa inbrengt voor goed spraakverstaan is top-communicatie voor iedereen in de klas.
Deze spelregels zorgen er voor dat de agenten beter spreken, duidelijker spreken, rustig blijven.
Dankzij deze toon, stijl en houding leren zij hoe ze vertrouwen, rust en veiligheid kunnen creëren.

Eyeopener:
Deze agenten leren dankzij Mischa dat burgers ook slechthorend kunnen zijn. Dankzij haar aandacht voor de extra communicatieve vaardigheden biedt Mischa als docent een extra dimensie aan haar lessen. Dit is een toegevoegde kwaliteit voor iedereen.


2

Plaats en reactie

2 reacties

Petra Meijssen, 7 dec 2017

Dank voor je blog, leerzaam. De kwetsbaarheid van Mischa wordt een toegevoegde waarde tijdens haar lessen, heerlijk!

Esther, 11 dec 2017

Mooi te zien dat anderen coöperatief zijn. Niemand vindt het erg om een ander te helpen. Wat een teamwork!