Jos is leraar aardrijkskunde en geschiedenis
op het gymnasium.
Hij heeft gehoorverlies en heeft zijn 2 hoorapparaten in.
Ik ben er een paar lessen bij.
Het is mooi om te zien hoe Jos de regie heeft.
Hij staat letterlijk stevig op de benen.
Hij is duidelijk in zijn gebaren.
Hij heeft een overtuigende stem.
Hij ziet alles.
Hij loopt naar de leerlingen toe.
Hij herhaalt de vragen voor de klas.
Als de groep zelfstandig werkt
en er ontstaat meer rumoer bepaalt hij tot hoe luid het
werkbaar blijft.
Hij zorgt op tijd voor rust in de klas.
Hij creëert een goede sfeer.
Ik vraag aan enkele leerlingen:
wat doen jullie, wat weten jullie van zijn gehoorverlies?
Ze noemen de spelregels:
Ze steken eerst hun hand op als ze iets willen zeggen.
Ze weten dat hij gehoorverlies heeft.
Ze beseffen dat bijgeluiden het verstaan lastig maken.
Als ze merken dat meester niet reageert, trekken ze zijn aandacht.
Ze gaan er ontspannen mee om.
“Soms als meneer wegloopt dan verstaat hij het niet meer,
dan zoek ik een manier om zijn aandacht te trekken”, merkt een leerling op
Jos is enthousiast en bevlogen, het nemen van micropauzes in de klas is voor hem een aandachtspunt.
Als de klas een filmpje kijkt kan Jos wel een micropauze nemen.
Luisterinspanning is een feit bij gehoorverlies:
Vanaf minuut 8.46 zegt Hoogleraar audiologie Sophia Kramer in haar oratie hier het volgende over: http://ow.ly/JGaD5
Jos heeft het voordeel dat hij in een rustig deel van het schoolgebouw werkt.
Hij heeft collega’s die begrip hebben.
Zij vinden hem streng en rechtvaardig.
De absorptie van de plafondplaten zou onderzocht kunnen worden.
Optimale absorptie geeft meer spraakverstaan voor iedereen.
Dit onderzoek: http://ow.ly/JUee9 geeft aan dat goede akoestiek een positief effect heeft op leerprestaties.
Mogelijke hoorhulpmiddelen zoals https://www.phonak.com/nl/nl/hearing-aids/accessoires/roger-table-mic.html, een schrijftolk of maatwerkoplossingen kunnen zorgen voor extra luistercomfort.
7 reacties
Karin de Keizer, 12 mrt 2015
Hoi Wendelina,
Dit is een heel goed verhaal, mijn complimenten!
Ik heb een heel ander type leerlingen en geef een ander vak.
Mode-textiel en beeldend aan een praktijkschool. Ook leerlingen met een lager IQ kunnen hier mee omgaan, het is maar hoe je het brengt als docent! Bij mij is ook het nemen van micropauzes enorm lastig. Alleen als de koffie gebracht wordt en de bestellingen voor de lunch worden opgenomen lukt me dat. Sophia’s oratie ga ik doorsturen naar een paar collega’s die weten dat ik haar ‘patiënt’ ben bij het college voor de studenten van de VU. Volgende week trouwens weer.
Laat velen met of zonder hoorproblemen dit lezen! hartelijke groeten, Karin
Finn dubbelboer, 26 dec 2021
Hallo, naar aanleiding van het verhaal van jos vroeg ik mij af of er meer slechthorende leerkrachten zijn waarmee ik zou kunnen praten. Ik geef wiskunde.
Groet Finn Dubbelboer.
admin, 3 jan 2022
Wat leuk je vraag, Finn
Als je een mail stuurt naar info@hooridee.nl dan denk ik met je mee en kan ik je verbinden met andere leerkrachten met gehoorverlies.
Een poosje geleden hebben we een workshop georganiseerd voor deze doelgroep: dit was heel succesvol.
Josine, 13 jan 2022
Fijn om succesverhalen te lezen! Ik ben sinds een aantal maanden slechthorend en ben werkzaam in het speciaal onderwijs. Ik merk dat ik nog wel zoekende ben naar een balans. Dus mocht er nog eens een mogelijkheid zijn om met elkaar in gesprek te gaan, graag.
Kristel, 6 mrt 2022
Hoi, het feit dat ik op jullie berichtjes terecht kom, is weten, ondervinden dat het een probleem is.
Ik geef les in het basisonderwijs (België)
Ik herken me zeer in het verhaal van Jos. Maar dat is wel heel positief gebracht. Je past je onderwijsstijl aan en dat is niet nadelig.
Ik moet zeggen dat ik er ontzettend moe van word. Een ganse dag geconcentreerd aandacht geven. Het is me soms te veel en ik voel me door het onderwijssysteem niet begrepen. Herkenbaar?
admin, 16 mrt 2022
Kristel, fijn dat je het een positief verhaal vindt.
Klopt dat het enerverend kan zijn is herkenbaar en vraagt om bewust energiemanagement.
Het is een leerproces om alle mogelijkheden te ontwikkelen voor het basisonderwijs. Steun vinden is daarbij belangrijk.
Heb je overwogen om hulp te vagen van een audioloog? Daarnaast zijn er hoorcoaches in B. werkzaam die met je mee kunnen denken.
Denk bijvoorbeeld aan Regina Bijl: https://hoorcoach.com/ Succes!
Rianne Penning de Vries, 6 mrt 2022
Hoi, ik ben sinds kort eenzijdig doof en heb tinnitus. Ik geef Nederlands op een middelbare school.
Ervaringen delen en verhalen uitwisselen zouden mij op dit moment goed doen.
Mooi om het verhaal van Jos te lezen.